Hoe?

Hoe verloopt dit concreet? Hieronder vind je de uitleg van de verschillende mogelijkheden.
Dit wordt telkens op maat en in overleg bepaald, dus kan afwijken van onderstaande volgorde.

Aanmelding

Een aanmelding is een eerste contact, waarbij je kort de reden van je contactname kan toelichten. Ik bekijk samen met jou of je aan het juiste adres bent. Ik noteer jouw contactgegevens en samen bekijken we welk moment best past voor een eerste gesprek (intake).
Een aanmelding kan je via telefoon of via het contactformulier doen (zie contact). Een aanmelding kan gebeuren op eigen initiatief of op doorverwijzing van een arts, het clb of een andere hulpverlener.

Intake

Tijdens een intakegesprek leren we elkaar wat beter kennen en bekijken we samen wat jullie klachten en zorgen zijn. Ik bevraag eveneens jullie verwachtingen van de therapie en samen bekijken we wat de mogelijke volgende stappen zijn.
Dit gesprek gaat door met kind en ouder(s). Doordat je kind reeds meekomt op het eerste gesprek, leert hij/zij mij en de ruimte kennen. De zorgen en positieve zaken worden ook luidop uitgesproken, waarbij je kind ook kan aangeven wat zijn/haar mening hierover is. Heb je een ouder kind? Dan wordt dit gesprek soms in 2 gesplitst: het eerste deel allemaal samen en het tweede deel individueel met je kind.
Een intakegesprek gaat door in de praktijk en duurt ongeveer 1,5u.

Belevingsonderzoek

Na de intake is het belangrijk dat ik je kind beter leer kennen, om te bekijken wat er precies aan de hand is en waar de problemen kunnen ontstaan zijn. Je kind komt dus individueel tijdens het belevingsonderzoek.
Dit belevingsonderzoek neemt een aantal sessies in beslag, waarbij ik in eerste instantie je kind vrij laat spelen. In tweede instantie geef ik je kind een aantal creatieve opdrachten en eventueel vragenlijsten. Ook jullie kunnen vragenlijsten meekrijgen en/of worden tijdens een extra gesprek uitgenodigd om de ontwikkeling van je kind uitgebreid te bespreken. Waar nodig, wordt specifieke diagnostiek uitgevoerd door mij of (na overleg) via doorverwijzing. Bij oudere kinderen is een belevingsonderzoek soms korter of meer in gespreksvorm.
Op het einde van het belevingsonderzoek vindt een adviesgesprek plaats. Jullie worden (zonder kind) uitgenodigd om de resultaten te bespreken en krijgen advies hoe het verder kan. De beslissing tot start van therapie of eventuele doorverwijzing (naar een gespecialiseerde dienst) wordt besproken, alsook de beoogde therapiedoelen.
Een belevingsonderzoeksessie met het kind duurt ongeveer 50 min per keer. Een adviesgesprek duurt ongeveer 1,5u.

Therapie

De eigenlijke therapie kan bestaan uit speltherapie, gesprekstherapie, ouderbegeleiding of een combinatie ervan. Informatie hierover vind je hieronder.
Een therapiesessie duurt ongeveer 50 min.
De duur van het hele therapieproces is afhankelijk van de problematiek, de situatie, ... en dus moeilijk te voorspellen. Therapie kan kortdurend zijn maar is vaak een langdurig proces. Het verloop, de frequentie en de beëindiging van therapie worden beslist in onderling overleg.
Wanneer een kind op therapie komt, is het belangrijk dat ook de ouders in het hele proces worden betrokken. Daarom worden jullie om de vijftal sessies apart uitgenodigd voor een evolutiegesprek: hierbij bespreken we de evolutie in therapie, de evolutie thuis en kunnen jullie advies vragen.

Wat?

Ik volgde de opleiding master psychologie aan de Universiteit Gent en volgde daarna een vierjarige psychotherapieopleiding aan de Universiteit Antwerpen. Ik ben opgeleid in cliëntgerichte-ontwikkelingsgerichte psychotherapie en werk bijgevolg via deze denkkaders, hieronder leg ik kort uit wat dit inhoudt.

Concreet werk ik via speltherapie, gesprekstherapie en ouderbegeleiding. Klik op onderstaande titeltjes om meer te lezen hierover.