Hoe?
Hoe verloopt dit concreet? Hieronder vind je de uitleg van de verschillende mogelijkheden.
Dit wordt telkens op maat en in overleg bepaald, dus kan afwijken van onderstaande volgorde.
Een aanmelding is een eerste contact, waarbij je kort de reden van je contactname kan toelichten. Ik bekijk samen met jou of je aan het juiste adres bent. Ik noteer jouw contactgegevens en samen bekijken we welk moment best past voor een eerste gesprek (intake).
Een aanmelding kan je via telefoon of via het contactformulier doen (zie contact). Een aanmelding kan gebeuren op eigen initiatief of op doorverwijzing van een arts, het clb of een andere hulpverlener.
Tijdens een intakegesprek leren we elkaar wat beter kennen en bekijken we samen wat jullie klachten en zorgen zijn. Ik bevraag eveneens jullie verwachtingen van de therapie en samen bekijken we wat de mogelijke volgende stappen zijn.
Dit gesprek gaat door met kind en ouder(s). Doordat je kind reeds meekomt op het eerste gesprek, leert hij/zij mij en de ruimte kennen. De zorgen en positieve zaken worden ook luidop uitgesproken, waarbij je kind ook kan aangeven wat zijn/haar mening hierover is. Heb je een ouder kind? Dan wordt dit gesprek soms in 2 gesplitst: het eerste deel allemaal samen en het tweede deel individueel met je kind.
Een intakegesprek gaat door in de praktijk en duurt ongeveer 1,5u.
Na de intake is het belangrijk dat ik je kind beter leer kennen, om te bekijken wat er precies aan de hand is en waar de problemen kunnen ontstaan zijn. Je kind komt dus individueel tijdens het belevingsonderzoek.
Dit belevingsonderzoek neemt een aantal sessies in beslag, waarbij ik in eerste instantie je kind vrij laat spelen. In tweede instantie geef ik je kind een aantal creatieve opdrachten en eventueel vragenlijsten. Ook jullie kunnen vragenlijsten meekrijgen en/of worden tijdens een extra gesprek uitgenodigd om de ontwikkeling van je kind uitgebreid te bespreken. Waar nodig, wordt specifieke diagnostiek uitgevoerd door mij of (na overleg) via doorverwijzing. Bij oudere kinderen is een belevingsonderzoek soms korter of meer in gespreksvorm.
Op het einde van het belevingsonderzoek vindt een adviesgesprek plaats. Jullie worden (zonder kind) uitgenodigd om de resultaten te bespreken en krijgen advies hoe het verder kan. De beslissing tot start van therapie of eventuele doorverwijzing (naar een gespecialiseerde dienst) wordt besproken, alsook de beoogde therapiedoelen.
Een belevingsonderzoeksessie met het kind duurt ongeveer 50 min per keer. Een adviesgesprek duurt ongeveer 1,5u.
De eigenlijke therapie kan bestaan uit speltherapie, gesprekstherapie, ouderbegeleiding of een combinatie ervan. Informatie hierover vind je hieronder.
Een therapiesessie duurt ongeveer 50 min.
De duur van het hele therapieproces is afhankelijk van de problematiek, de situatie, ... en dus moeilijk te voorspellen. Therapie kan kortdurend zijn maar is vaak een langdurig proces. Het verloop, de frequentie en de beëindiging van therapie worden beslist in onderling overleg.
Wanneer een kind op therapie komt, is het belangrijk dat ook de ouders in het hele proces worden betrokken. Daarom worden jullie om de vijftal sessies apart uitgenodigd voor een evolutiegesprek: hierbij bespreken we de evolutie in therapie, de evolutie thuis en kunnen jullie advies vragen.
Wat?
Ik volgde de opleiding master psychologie aan de Universiteit Gent en volgde daarna een vierjarige psychotherapieopleiding aan de Universiteit Antwerpen. Ik ben opgeleid in cliëntgerichte-
Psychotherapie behandelt klachten, moeilijkheden en problemen. De psycholoog/psychotherapeut gaat hierover in gesprek met de cliënt, ze gaan samen op weg om om te gaan met moeilijke situaties. De psychotherapeut helpt de cliënt om zelf oplossingen te vinden.
Experiëntiële therapie wordt ook wel eens cliëntgerichte of client-centered therapie genoemd. Deze therapiestroming stelt de cliënt centraal en doelt op een proces van groei en ontwikkeling. Het werkt niet enkel symptoomgericht, waardoor de kans op terugval of op symptoomverschuiving verkleint. Het is gericht op duurzame veranderingen en een algemene verbetering. De cliënt leert zichzelf kennen, eigen mogelijkheden te benutten en om te gaan met zijn beperkingen.
Ontwikkelingsgerichte therapie wil de natuurlijke ontwikkelingstendens opnieuw op gang brengen. Mensen zijn in staat tot zelfreflectie, zelfkennis en reflectie over de realiteit. Psychotherapie stimuleert deze reflectie, om zo tot ontwikkeling te komen. Dit kan onder andere via actietechnieken en psychodrama.
Concreet werk ik via speltherapie, gesprekstherapie en ouderbegeleiding. Klik op onderstaande titeltjes om meer te lezen hierover.
Ouder zijn is niet evident, ook al wordt het als een evidentie aanschouwd: je krijgt kinderen en er wordt plots van jou verwacht dat je opvoedingsexpert bent…
Opvoeden stelt ouders voor nieuwe uitdagingen, nieuwe vragen en nieuwe oplossingen. Verschillende situaties stellen ouders in een moeilijke positie: je kind begint een nieuwe ontwikkelingsfase, het gedrag van je kind is moeilijk, je kind heeft een beperking, je gezinssituatie verandert, er verandert iets in de ruimere context van je kind, je kind maakt iets heftig mee, ...
Ouderbegeleiding biedt een mogelijkheid aan ouders om met deze uitdagingen om te gaan, om hun kind beter te leren begrijpen, om hierin ondersteuning en steun te krijgen, ... Ouderbegeleiding kenmerkt zich door een luisterend oor, samen op zoek gaan, concreet advies.
In gesprekstherapie kunnen klachten en problemen aan bod komen. De cliënt leert de dieperliggende betekenis van zijn gevoelens, klachten en problemen kennen. Therapeut en cliënt gaan samen op zoek naar wat er precies aan de hand is en wat de situatie voor de cliënt beter kan maken. Gesprekstherapie helpt mensen zichzelf beter te leren kennen, te begrijpen en zichzelf te ontwikkelen.
De cliënt maakt contact met eigen krachten en mogelijkheden om om te gaan met problemen en klachten.
In therapie kan de cliënt vertellen wat hem bezig houdt, de therapeut gaat in gesprek op een echte en onbevooroordeelde/onbeoordelende manier. Het is belangrijk dat er een vertrouwensband is tussen cliënt en therapeut. Beroepsgeheim neemt hier een grote rol in.
Bij kinderen en jongeren wordt gesprekstherapie vaak aangevuld met creatieve technieken en psychodrama.
Speltherapie is een vorm van psychotherapie die vaak gebruikt wordt bij jonge kinderen. Kinderen hebben niet altijd de woorden om gevoelens, ervaringen en gedachten een plaats te geven. Spel is de taal van het kind. Via spel kan een kind zich spontaan uiten, communiceren, verwerken en experimenteren.
Speltherapie gaat door in de spelkamer. Het kind heeft allerlei speelgoed ter zijner beschikking: creatief materiaal, poppen, knuffels, speelgoeddieren, poppenhuis, eet- en keukengerief, klei, spelletjes, verkleedkleren, handpoppen, ...
Het kind bepaalt meestal zelf waarmee de therapeut en hijzelf zich zullen bezighouden tijdens de sessie. De therapeut speelt echter niet zomaar mee. De therapeut helpt het kind meer inzicht te krijgen, in contact te komen met zijn beleving, te verwerken en te aanvaarden.